Reklaminiai tekstai ir jų specifikacija – kaip pataikyti į kliento širdį ir protą

Turbūt kiekvienas žinome posakius – „Į vyro širdį tik per skrandį“ arba „Moterys myli ausimis“. O ką daryti, jei reikia parašyti reklaminį tekstą? Ką pasitelkti į pagalbą, kad būtų sukurtas įtaigus tekstas ir galiausiai jis pasiektų auditoriją, į kurią buvo orientuotas. Vertimų biuro „Ars libri“ redaktoriai, kasdien susidurdami su reklaminių tekstų vertimais ir redagavimais, nori pasidalyti keletu patarimų, kaip pagaminti tekstą, kuris pasiektų kiekvieno širdį, o gal net ir taptų tautosakos dalimi. Reklaminių tekstų sėkmė priklauso ne tik nuo originalios idėjos, išskirtinės vizualikos, tikslinei auditorijai skiriamo dėmesio, labiausiai ji priklauso nuo sklandžios ir įtaigios kalbos. Juk pirmiausia į akis krenta vaizdas, bet galutinis sprendimas priimamas dėl paveikios kalbos. Čia panašiai kaip gyvenime „Pagal rūbą sutinka, pagal protą išlydi“. Vertimų biuras „Ars libri“ dažnai susiduria su reklaminių tekstų vertimais, todėl žinome, kokiomis kalbos priemonėmis pasiekti to, kad verstinis tekstas tikslinei auditorijai skambėtų autentiškai: visų pirma reikia gero prasminio vertimo, o tada – kūrybinio įdirbio. Taigi, kokius namų darbus turite atlikti, kad jūsų tekstas būtų įtaigus? Norėtume išskirti keletą žingsnių:

1.Tiksliai nusistatykite, kam bus skirtas Jūsų tekstas. Labai svarbu, kuriant reklamą, turėti viziją, kam ji bus skirta. Pirmiausia ir lengviausia yra pagalvoti, kam skirsite reklamą – vaikams, tėveliams, vyrams ar moterims. Vyrai mėgsta trumpus, įtaigius sakinius. Tokiu atveju jums nereikėtų bandyti įvilkti teksto į tam tikrus rėmus, naudoti įvairius epitetus ar panašiai. Moterys atvirkščiai – nori girdėti, kad išsiplovusios galvą jūsų šampūnu, jų plaukai bus panašūs į tokius, kaip ką tik išėjus iš kirpyklos. Moterys mėgsta tokius epitetus, kaip „tobuli nagai“, „nepriekaištinga oda“ ar „žvilgantys plaukai“. Tėveliams įdomi ta reklama, kurioje jie galės atpažinti save, kad ne tik jų vaikas verkia, kad ne tik jų vaikučiui reikia soskės ar panašiai. Visai kas kita –  vaikai. Jiems reklamose svarbus ne tekstas, o vaizdas, todėl čia patariama vartoti kuo mažiau teksto.

2. Teksto antraštė. Tai nemažiau svarbus žingsnis kuriant reklamą nei nusistatymas, kam ji bus skirta. Taigi, iš teksto antraštės turi būti aišku, kokia man nauda iš to, kuo šis produktas ir (ar) paslauga išsiskiria iš kitų esančių rinkoje. Pvz., matote dvi antraštes, viena skelbia – „Tailandietiškas masažas“, o kita „Tailandietiškas masažas su 50 proc. nuolaida“. Natūralu, kad visus sudomins „su 50 proc., nuolaida.“ Kodėl? Atsakymas paprastas, visi masažo namai gali pasiūlyti tailandietišką, tajų ar dar kitos rūšies masažą, tačiau tikrai ne kiekvienas jį siūlo su 50 proc. nuolaida. Tai ir gali būti jūsų raktas į sėkmę. Visi žinome, kad gyvename vartotojiškoje visuomenėje, kur žmonės nori ne tik kokybiškų paslaugų, bet kartu ir pigių. Todėl visi vaikomės nuolaidų, dėl šios priežasties prekybos centrai išpardavimų metu būna sausakimši. Pasiūlykite žmogui pigiau ir visada turėsite klientų. Sėkmingai reklamai svarbi įžanga, nes ją perskaito beveik visi potencialūs pirkėjai, o likusią teksto dalį – tik labai smulkmeniški. Perskaitęs antraštę pirkėjas turi susidomėti preke. Kaip teigia rinkodaros specialistai, jau per pirmas sekundes pamatę produktą, nusprendžiame, ar norime jo. Todėl puiki antraštė ar įdomus pavadinimas gali pritraukti Jūsų klientus. Pateikdami reklaminius tekstus versti, turite žinoti, kad svarbiausia tekste – kviesti pirkėją pirkti, pavyzdžiui, „tik su šiuo šampūnu Jūsų plaukai taps žvilgantys“.

3. Teksto ilgis. Kokio ilgio turi būti reklamos tekstas? Tai priklauso nuo gaminio. Jei reklamuojate saldainius, nėra ką pasakoti, todėl reklamos tekstas bus trumpas. Jei reklamuojate pvz., naujai į rinką pateksiantį elektroninį gaminį, reklamos tekstas bus ilgas, galbūt ir viso puslapio. 

4. Įvardžiai tekste. Tekstas nukreipiamas link kliento, o ne link paslaugos teikėjo ar prekės pardavėjo. Tai reiškia, kad jūsų reklamoje turi būti vartojami tokie įvardžiai, kaip „Jūs“, „Jums“, „Jūsų“, o ne „Mes“, „Mums“, „Mūsų“. Tekstas skirtas klientams pritraukti, o ne girtis pasiekimais. 

5. Teksto kalba. Turbūt dažnai klausiate savęs, ar galime vartoti šiuo metu populiarius anglicizmus, svetimybes, ar net žargonus? Vertimų biuras „Ars libri“ tai siūlytų vartoti jaunimui skirtose reklamose. Juk visada galite išeiti į miestą, paklausyti, kokia kalba vyrauja jaunimo tarpe, kas šiuo metu yra populiaru, madinga ir ant bangos. Tik visada pasitikslinkite, ar jūsų reklamose nėra Valstybinės Lietuvių kalbos komisijos draudžiamų išsireiškimų, nes tokiu atveju jūsų reklama bus sustabdyta, dar nepasiekusi savo auditorijos.

6. Tikėkite savo reklama. Tai reiškia, kad neturi atsirasti tokių žodelių kaip „galbūt“, „kaip ir“ ar „tikriausiai“. Jei ruošiatės parduoti savo prekę, turite būti užtikrinti jos efektyvumu ir nauda. Kiti gali abejoti Jūsų produkto sėkme, tik ne jūs patys.

7. Rekomendacijos. Kaip ir minėjome pirmiau, labai svarbu tikėti savo reklama, taip pat, labai naudinga yra surinkti rekomendacijų iš jūsų produktus jau vartojusių žmonių. Reklamos tekste visuomet turėtų būti vartotojų rekomendacijų. Skaitytojams lengviau patikėti kito vartotojo žodžiais nei pardavėjo. Atminkite, kad tai turi būti tik pvz., jūsų internetinėje svetainėje. Jokiu būdu nedėkite atsiliepimų į reklamas stenduose ar panašiai. Čia galioja taisyklė – kuo mažiau teksto, tuo geriau. 

8. Nemeluokite. Sudėtingiausia reklamos taisyklė – nemeluoti. Natūralu, kad visada norisi pabrėžti dalykus, kurių nėra. Visgi jūsų tikslas atrasti žodžius, įtikinančius pirkėją, kad jūsų siūlomas produktas yra geriausias šiuo metu esantis rinkoje. 

Natūralu, kad nei vienas iš mūsų neturi laiko perskaityti visų plakatų, peržiūrėti visų žurnalų ar išklausyti per televiziją rodomų reklamų. Todėl jūsų tikslas – pasitelkus kalbą ir kalbos įrankius atkreipti klientų dėmesį, sužadinti jų jausmas ir priversti ne tik jus įsiminti, bet ir įsigyti jūsų produktą. 

9. Kreipkitės į vieną asmenį. Visiškai natūralu, kad kuriant reklamą, jos kūrėjas orientuojasi, kad jo prekę pirktų, kuo daugiau žmonių, tačiau tai netinka teksto kalbai. Tokiu atveju, vartotojas su jumis nesukuria ryšio, kurio skatinamas norėtų įsigyti jūsų siūlomą produktą ar paslaugą. Skaitančiajam atrodo visiškai kitaip, nes jis, skaitydamas produkto aprašymą, pritaiko jį sau (perka), arba ne (neperka). Žinoma, lietuvių kalboje žodelis „Jūs“ – tai mandagus kreipinys, skirtas tiek vienam, tiek daugeliui, todėl šios problemos dažnai pavyksta išvengti dėl mūsų kalbos sudėties.

10. Parduokite su emocija. Klientai perka ne tai, ko jiems reikia, o tai, ko jie nori. Taigi, reklama turėtų kalbėti apie poreikius. Parduokite ne prekę, o paslaugą. Jei pvz., parduodate kremą nuo raukšlių, parduokite ne šį kremą, o veidą, kuriame nebeliks raukšlių. Arba ne šampūną, o žvilgančius plaukus.

11. Reklama socialiniame ir politiniame gyvenime.  Šiomis dienomis reklama tai ne vien prekių ar paslaugų pardavimas. Ji naudojama tiek socialiniame, tiek ir politiniame gyvenime. Kuriant reklamą visuomet reikėtų atkreipti dėmesį ar ji bus naudojama vietinėje ar tarptautinėje rinkoje. Naujai atsiradusios, kitose šalyse sukurtos prekes, idėjos ir kitos vertybes leidžia mums kurti glaudesnius ryšius su užsienio valstybėmis bei geriau jas pažinti. Kiekviena įmonė pasamdydama reklamos agentūrą, kurti reklamą, turi įvertinti savo auditoriją, susipažinti su ten galiojančiomis prekybos strategijomis, supranti kitų šalių gyventojų požiūrį į atitinkamą prekę ar paslaugą. Dažnai būna, kad skiriasi užsienio šalių pirkėjų perkamasis pajėgumas, jų įpročiai vartoti siūlomas prekes, skiriasi net pirkimo manieros. Kiekvienoje skirtingoje šalyje turi keistis ir reklamos charakteris.

Publikuota: www.15min.lt